annoyingshit

5 Lucruri Care Trebuie Să Dispară Din Underground-ul Autohton

Andrei Coste

Când vine vorba de underground-ul nostru pot spune cu mână pe inimă că pe cât de multe guri de aer proaspăt avem în el, tot atât de multe uscături care, din păcate, ies în față mai ceva ca o valiză suspectă într-un aeroport, își fac veacul. Așa că am făcut o listă scurtă cu cele mai pregnante probleme din punctul meu de vedere. Să-ncepem, deci.

5. Tot bullshit-ul cu droguri și alte mizerii edgy

Suntem atât de invadați de coolness-ul consumului de droguri că mă miră că oamenii care-și petrec nopțile prin cluburi nu-s îngropați deja. Toți cocalarii se petrec pe tech-house, progressive tech și alte genuri de-alea care-s atât de constante în BPM și sound de zici că DJ-ii ăia au lăsat un loop de 4 măsuri să meargă vreo 2-3 ore (probabil pentru că și ei erau prea tripați pentru binele lor iar oricum nimănui nu-i păsa).  N-o să mă pun să dau sfaturi nimănui despre cum să-și trăiască viața dar de când cu legalegate (sper să primesc un punct în plus pentru clișeu) toți ceacanăii și cocalarii electronici l-au găsit pe dumbnezeu în techno minimal. Ultima oară când am fost la un party de genul ăsta a fost acum vreo patru ani într-un club din Cluj unde-am fost întrebat de vreo 4-5 inși dacă doresc să bag o linie și dacă știu de unde pot face rost. I-am invitat să-și dea foc.

4. Toate trupele care acum descoperă genuri muzicale care nu mai sunt de mult interesante

Tot timpul am auzit sintagma aia clasică despre muzica de la noi și faptul că durează vreo 10 ani ca un trend muzical să ne penetreze. Și mă uit la o mare parte din trupele de pe la noi și adevărul sincer e că mă crucesc. De vreo 2-3 ani au început să apară trupe de hipsterași indie (care-s foștii emo, să ne-nțelegem) care în peisajul global sună mai obosiți decât toată discografia Blur. Și chiar dacă avem toată tehnologia din lume și viteză mare la magnificul net, multe din trupele de la noi sună decent pentru anul de grație 2001, nu 2015. Șuie Paparude e un exemplu destul de elocvent pentru că ei au fost de-obicei mai rapizi, dar tot a trebuit să treacă vreo 4 ani ca să facă și ei o piesă trap. Și tot timpul, când rata de penetrare a unui gen era mai mare printre fanii de muzică electronică, trupa asta se punea și scotea ceva exact la fel (chiar dacă deja muzica aia suna obosit). Sunt o tonă de alte nume care pot fi cu ușurință încadrate în tiparul ăsta (vezi byron, Kumm sau RATB) și nu fac altceva decât să cloneze o chestie care a avut succes pe undeva și apoi ți-o vând ca fiind ceva nou.

3. Muzica folk

Să ne-nțelegem din start, folk-ul e o muzică sublimă care-a murit undeva prin anii ’70 și care trebuia îngropată de mult. Relevanța folk-ului în anul domnului 2015 e echivalentă cu tangența mărimii penisului meu în raport cu planeta Saturn. Am încercat să înțeleg cultura dar mi se pare doar o petrecere între niște bețivi care-au făcut un an de chitară la ceva școală populară de arte și care se chinuie s-arate cât de originali, importanți și profunzi sunt ei în comparație cu restul plebilor. Oare nu s-au săturat oamenii să cânte aceleași acorduri obosite asezonate cu aceleași versuri pline de mesaje subliminale precum iubirea sub clar de lună în poiana din pădurea sufletelor noastre care se sfărâmă precum urina înghețată care cade dintr-un avion? Boemia asta muzicală e acceptabilă la un foc de tabără undeva-n munți și cam atât. Pentru restul există muzică mult mai evoluată și mai complexă ca mesaj și direcție artistică.

2. Cântăreții de karaoke

Avem două tipuri de oameni care merg la karaoke: ăia care merg să se distreze și să facă bășcălie și ăia care merg să-și etaleze talentele lor vocale. Cu oamenii din prima categorie n-am absolut nimic, mi se pare perfect amuzant să mergi și să cânți I Will Survive de la Gloria Gaynor în timp ce încerci să-l imiți pe Louis Armstrong, totul fiind făcut sub influența secretului lui Bachus. Oamenii din a doua categorie, în schimb, sunt cancerul suprem. Sunt tipul ălă de idioți care în fiecare an merg la preselecții la Vocea României sau X-Factor și pe care nu-i ia nimeni pentru că nu sunt suficient de buni. Sunt exact genul ăla de papițoi cu minți înguste care-și miros bășinile și au impresia că-s geniale când, de fapt, nu fac nimic altceva înafară de-a se autofela în văzut tuturor masochiștilor de la petrecerile de genul ăsta.

1. Trupele de coveruri

Și nu mă refer la trupele tribut, care-s total altceva. În principiu, ăștia de cântă coveruri pe la sindrofii selecte, crâșme și nunți sunt niște ciorditori nesimțiți care fac bani de pe munca altora. Adică vin domnii cântaci cu vreo 60 de piese care niciuna nu-i a lor și se pun să-ți cânte ție, plătitorului de bilet / consumație / whatever muzică făcută populară de alți oameni. Oamenii din trupele de coveruri ar trebui trimiși la temniță pentru ciordeală cu premeditare și reeducați forțat cu huiduieli și sticle de plastic aruncate pe scenă. Știu vreo două-trei trupe de-astea care-au încercat să-și facă și piese proprii. E inutil să zic faptul că toate sunau ca niște clone Direcția 5. Doar că mai penale. Mult mai penale. În principiu, oamenii care-și fac trupe de coveruri sunt muzicieni ratați, nebăgați în seamă de absolut nimeni și care nu-s suficient de abilitați să urmeze o altă carieră. Și ca să expun mai simplu pentru fanii acestor trupe, vă invit să vă imaginați faptul că voi aveți un măr din aur de 24 de karate de care sunteți foarte mândri și care vă aduce bani și recunoaștere ca nimic altceva pe lumea asta. Apoi vine un neica nimeni din ceva localitate obscură și face paradă cu același măr, doar că-i o imitație ieftină din aur suflat. Nu v-ați băga un pic pula-n mămica lui? Și mă jur că dacă mai aud vreodată pe cineva cântând Have You Ever Seen The Rain într-un spațiu public o să-l flegmez până se face fluviu.

 

Comments

comments

Andrei Coste5 Lucruri Care Trebuie Să Dispară Din Underground-ul Autohton

Comments

  1. Meh

    Desi sunt total de acord cu primele 4 puncte ale articolului, referitor la trupele de coveruri treaba e cam asa: Se ia una bucata adolescent care intra la un liceu de muzica, apoi care intra la Conservator, pentru a ajunge “cineva in muzica”. Apoi se ia aceeasi persoana, care intre timp a devenit doxa de muzica, in executie si teorie (spre exemplu, pe clapa sau chitara), si se apuca de cantat piesele proprii cu alti oameni la fel ca el, muzicieni desavarsiti. Apoi, ei observa ca desi au fost foarte inspirati in a compune cantecele respective, nu sunt rasplatiti pentru munca lor, nici spiritual si nici financiar. Apoi oamenii respectivi realizeaza ca nu au facut ASE-ul sau SNSPA-ul si ca nu au un job de zi sau vreun business care sa le garanteze un venit constant. Ei stiu ca au terminat Conservatorul si ca sunt muzicieni buni. Apoi oamenii respectivi isi dau seama ca exista o gramada de oameni care asculta muzica foarte comerciala si carora le place sa mearga “in club cu band” ca s-au cultivat si nu mai merg in Princess si Fratelli la bumtzi bumtzi. Bazandu-se pe munca investita in invatarea unui instrument muzical sau in lectii de canto, muzicienii respectivi se sesizeaza si incep sa cante piese pe care le stie publicul larg. Facand acest lucru, muzicienii respectivi castiga bani si astfel isi pot plati chiria si facturile, mancarea si eventualele investitii in scule (deloc ieftine) pentru a putea face, intr-o forma de compozitie sau coveruri, ceea ce au invatat si ce le e mai drag pe pamantul asta. End of story. Nu te pune nimeni sa mergi la concertele trupelor de coveruri, care nici macar nu sunt catalogate la “Underground”. In principiu, se adreseaza maselor, dar la un nivel micro :) Iar referitor la faza cu marul si cu furtul pieselor etc, Iti pot da un FW la mailul de la casa de discuri unde suntem semnati cu raportul albumelor vandute de catre trupa mea din noiembrie si pana acum :) Asta cu furtul e irelevanta de prin anul 2000, de cand a inceput sa se descarce masiv muzica de pe internet. Scuze, de cand a inceput sa fie furata muzica de pe Internet. De exemplu, una bucata “Have you ever seen the rain” a aparut undeva prin anii ’70. Cam ce cantitate de “royalties” crezi ca si-au primi C.C.R. si Rob Stewart de atunci si pana azi pentru piesa aia?! Alt exemplu, Kings of Leon, Sex On Fire. Oamenii aia umplu stadioane. Crezi ca simt la buzunar foarte mult ca le-a cantat X piesa in clubul Y?! Most certainly not. Daca o trupa de coveristi fac un cover dupa o trupa relativ mica, da, atunci e o problema. Acestea fiind spuse, keep up the good work dar incercati mai multe filtre sau pozitii de a vedea lucrurile inainte sa scrieti. :) Cheers, mate!

    1. Author
      Andrei Coste

      Salutare și mulțumesc frumos pentru feedback. Punctul de vedere din care-am scris despre problema trupelor de coveruri vine de la o anumită frustrare care m-a acaparat în momentul în care-am observat că acele tipuri de concerte au parte de mai mulți plătitori decât o trupă bună care se prezintă live cu creații originale. Să nu mai vorbim nici de tarifele nesimțite pe care aceste trupe le cer pentru a cânta piesele altor oameni. Înțeleg punctul tău de vedere și-l respect, dar nu pot fi niciodată de acord cu ideea că o trupă care se prezintă live cu muzica altora merită să aibă mai mult succes decât o trupă care vine cu compoziții originale. Eu expun aici o problemă de principiu, pentru că văzusem la un moment dat o campanie a unui brand internațional care vrea să ridice awareness-ul vizavi de proiectele de genul ăsta, lucru care m-a frapat, dezgustat și m-a enervat mai tare decât orice altceva pe lumea asta. Întreg articolul are ca temă recurentă imitația. Și e punctul meu de vedere despre problemele astea și mi-l asum fără nicio problemă.

    2. Gigi Duru

      Lipseste un al saselea lucru care ar trebui sa dispara: neputinciosii care nu fac mare lucru dar vor sa le dicteze altora ce si cum sa faca.

  2. Ca-Sandra Ca-Siana

    Salut Andrei. Nu-s de acord cu ce ai spus despre formatiile de la noi. Chestia asta cu imitarea si copierea este la fel de old and sad ca acele sound-uri pe care sustii tu ca le-ar fi preluat grupurile romanesti. Ar trebui sa trecem peste faza asta infantila a comparatiilor si sa incercam sa ascultam muzica facuta pe plaiurile noastre fara sa avem obsesia de a o asocia cu formatii din strainatate. De exemplu, byron cu ce-ti aduce? Dar Kumm? Sau RATB? Mie nu-mi seamana cu nimic – au reusit oamenii sa creeze un sound propriu, chit ca, poate, au mai utilizat si tropi din “bilbiografia” lor muzicala. Mi se pare firesc iar daca tie nu, inseamna ca nu prea stii cum functioneaza un muzician sau un artist, in general. Nu exista arta fara referinte sau fara influente. Asta nu inseamna copiat sau imitatie. Get your facts straight. Si scrie cu mai putine cuvinte nasoale ca, desi e blog asta si bla bla libertate de exprimare, exista un limbaj literar care merita folosit, ca de ghilobanisme scriitoricesti suntem toti capabili.

  3. Ion

    Eu zic ca atitudinea asta trebuie sa dispara… in care se trezeste cate unul sa le spuna altora ce sa faca. Daca se poate si cu un aer superior, de “connoisseur”, impartind lucrurile intre rahaturi si bune.
    Nu-ti place un gen de muzica? Ignora-l. Probabil esti genul de om care daca il irita o cretinatate de clip/piesa, ii dai share aratand cu degetul ca “asa nu”, facandu-i de fapt mai multa publicitate. Nu esti singurul care reactioneaza astfel si se mira dupa aceea ca vizualizarile cresc la toate rahaturile.
    Lumea participa in numar mai mare la concerte de cover? Asta este, nu trebuie sa participi si tu.
    Not fair? Life’s not fair!
    Pana la urma fiecare face ce vrea si ce ii place. Canta ce ii place, se exprima cum ii place, la fel cum ai facut si tu pe acest blog. Sa incep sa scriu si eu ca tre sa scapam de oameni cu gandirea ta? Nu, iti comentez aici ca sa nu-ti fac publicitate pe alte canale.

    1. Cătălin Mesaru

      E o opinie, nu un decret. E o diferență mare între cele două. Articolul (ca oricare altul de genul său) e încadrat în rubrica de Opinii. Și da, colegul Andrei e, vrând-nevrând, connoisseur pe palierul ăsta, pe acest site. Atitudinea asta de: ”să nu lezăm” și de laissez-faire e mult mai nocivă din punctul nostru de vedere. Nu, dacă avem o opinie, ne-o exprimăm și ne-o foarte asumăm.

    2. Mihai

      Eu nu cred ca ar trebui sa dispara nici un fel sau tip de atitudine, mai ales cand ea exista ca raspuns a unui fenomen de masa, promovat pe toate canalele media de “larg interes” si anume easy money without work, muzica slaba fara continut artistic (lucru daunator, zic eu, pentru suflet, spirit si, de ce nu, pentru creier), videoclipuri aproape porno difuzate fara masura la ore de maxima audienta pe tv-uri din spatii comerciale, etc. – lista poate continua!
      Ion, daca atitudinea impotriva acestor “fenomene” ar disparea, am fi toti o apa si un pamant. 😉

      Legat de partea cu ignoratul…sunt curios de ce nici tu, cel care esti oarecum deranjat de atitudinea omului, nu ai ignorat postul lui, trecand mai departe, asa cum tu il sfatuiesti ca un “connoiseur”. Stii vorba aia? Nu-i face altuia ce tie nu-ti place!

  4. Mihai

    Problema cu trupele de cover-uri o sustin, dar si aici trebuie facuta cumva o separatie, distinctie. Sunt trupe de cover-uri care o fac ca pe un job ca oricare altul, dar membrii “proiectului” fac parte din trupe cu muzica originala, trupe care castiga mai mult sau mai putin. Cu acestia nu am nimic! In mare parte sunt muzicieni profesionisti si trebuie sa traiasca din muzica, sa-si sustina cumva creatia artistica, dar si familia, iar cum romanul nu este vreun platitor de bilet inascut, atunci proiectele de cover-uri sunt o solutie. Cred ca problema mare este cu cealalta parte a trupelor de cover-uri (asta daca detin adevarul absolut si trupele de cover-uri se impart doar in doua categorii :) ) ale caror membri fac doar asta ca act artistic suprem si se mai poarta si ca atare. Din punctul meu de vedere, astia ingroasa randurile ineptiei artistice, astfel trupele de cover-uri devenind un fenomen prin numarul lor. Este un easy money and “fame”. Am vazut cazuri cand, ca si cantaretii de karaoke care o iau in serios in show-urile de profil, acesti oameni sunt absolut impotenti cand este vorba de munca sustinuta si creatie intr-o trupa cu muzica originala. Si fug de acolo! Fug pentru ca acolo nu detin momentul. Acolo trebuie sa puna umarul.

    Pe de alta parte, cred ca este si vina trupelor ce creaza si se vand ieftin, de cele mai multe ori gratis! Eu nu cred si nu sustin 2 lucruri legate de show-urile cu muzica originala:
    1. nu cred si nu sustin concertele fara bilet la intrare si trupe neplatite!

    Aici povestea este ciudata! Multi spun ca daca pun bilet la intrare nu vine lumea, ca-s trupa necunoscuta. Asa si?! Vin si ce? Stau la masa si-si beau berea si trancanesc incontinuu, neinteractionand cu actul tau artistic, in mare parte tocmai pentru ca nu au platit NIMIC pentru asta si nu au nimic de pierdut. Pui bilet, canti pentru cei 5 oameni sau 50 care au platit sa te vada, dar canti BINE, ca si cum ai canta in fata a 100.000 de oameni. Acei 5 oameni maine vor deveni 10 si tot asa. Asta daca ai reusit sa faci ce trebuie acolo sus, pe scena!

    2. nu cred si nu sustin concertele cu bilet la intrare la care trupele intarzie foarte mult startul in dorinta de a mai astepta oameni!

    Asta iar e un lant care ar trebui rupt. Daca-ti respecti publicul PLATITOR (cei 5 sau 50), iar acestia au venit si platit sa te vada la ora pe care TU, ca trupa, ai anuntat-o, atunci fii punctual! Cei care nu au venit la timp si aud de tine ca ai facut un show pe cinste si iti respecti ora anuntata, incet-incet se vor educa, dar trebuie sa porneasca de la trupe.

    Cred ca daca cel putin aceste 2 puncte ar fi rezolvate, atunci si publicul ar incepe sa consume muzica romaneasca, invatand astfel s-o respecte. Cred ca da, este vorba despre respect aici. Tu ca public daca trupa X nu-ti insufla respect, atunci nu-ti ramane decat rolul de comentator, cu mainile in san. Ca acest lucru sa se intample si sa se simta ceva trebuie facut la scara mare si trebuie pornit de la trupe. Pentru ca in mare parte este job-ul lor. Trupele, prin muzica lor, trebuie sa miste masele. Iar pentru a misca masele, pe langa marketing-ul la care se rezuma majoritatea, trebuie sa insufle RESPECT. Iar acest lucru nu se poate realiza decat daca tu, ca trupa, te respecti si daca ai atitudinea potrivita in actul artistic bine pregatit.

  5. Rux.

    Ce nu inteleg e ce anume te face, pe tine, pe mine, pe el, pe ea un adevarat cunoscator al subiectului?

    Poate dupa ani in care esti implicat intr-o gramada de proiecte organizatorico-artistice, mergi la un maldar de evenimente inauntru cat si inafara, ajungi sa canti diferite genuri alaturi de diferiti oameni, sa cunosti mai multe tipologii si chiar rase de oameni…poate atunci. Si poate nici atunci. Sa mergi la concerte de Jazz si apoi la niste grohaieli si sa le apreciezi pe amandoua. Sa asculti pe masina niste Mahogany Sessions, dar cand vine Taylor Swift cu ‘Shake it off’ sa nu reactionezi cu aceeasi indignare ca si cand au uitat sa iti puna sos de usturoi in shaorma. Zic eu.

    Problema nu e ca ‘te legi’ (bineinteles, din punctul meu de vedere) Problema e ca nu cred ca te legi de ce trebuie tinand cont de experienta ta in domeniul muzical la nivel ‘holistic’.

    Daca te legai de fluxul de piese care toate suna la fel si mai au si nesimtirea sa plagieze, cu videoclipuri ‘tare frumose’ = Cat Music, Roton cu ale lor ‘Magneti de frigider’ sau ‘Muci pe pereti’, intelegeam punctul tau de vedere ca o discutie a unui om cu gusturi muzicale decente cu alti oameni la fel, care banuiesc ca sunt cititorii acestui blog.

    Da, muzica la noi poate sa fie in urma, dar asta se intampla peste tot. In UK, in zona de Nord este in floare un gen de muzica numit Donk. Si englezii nu se mandresc cu asta. Doar 1 ‘egzemplu’.

    Fiecare are pasul lui si e foarte bine ca macar vor sa faca altceva. Logic ca ar fi si mai bine daca am putea avea si trupe underpamant care sa fie curente, dar eu cred ca incetul cu incetul se fac pasi si spre asta, ex. trupa Golan.

    Cat despre cover-uri, nu e nici underground si nici subiect de discutie. Trupele de cover-uri exista nu numai la noi si peste tot se fac bani ok din asta. De ce? Pt. ca e un job pana la urma ca oricare altul. Tu esti chirurg, el e tobar. E un job care ar trebui sa implice talent si care poate face banii pe masura. Si daca te intrebi care e marea branza cu trupele de cover-uri, asculta cum interpreteaza piesele altora trupa de la The Voice din Germania si cea de la noi. Geezas. E o diferenta imensa. Nu oricine poate canta piesa altora cum trebuie si cei care o fac merita mai mult decat cei care zdrangane instrumentele pt. ca au fost la Liceul de Arta si asta ii face din start experti. Like, I can’t even.

    In fine, asta e parerea mea ca reactie la parerea ta. Atat.

    Toate cele bune,
    Rux.

    1. Author
      Andrei Coste

      Rux, am cântat o tonă de ani prin diferite trupe, am colaborat cu cluburi pe parte de event stuff și cunosc destul de bine lucrurile despre care vorbesc. Despre faptul că tot ce e pe TV are același tipar, nu cred că are sens să mă leg, e o problemă arhidezbătută și nu are rost să mă bag să vorbesc despre asta. Trupele de cover de la noi intră, într-o mare măsură. în underground. La fel și evenimentele de karaoke. Faptul că de vreo doi ani încep să prindă proporții astfel de evenimente te poate face să crezi că treaba e invers, dar nu e. Și nu, nu sunt de acord cu faptul că trupele astea nu-s subiect de discuție, mai ales când le vezi cum răsar ca ciupercile după ploaie. Când alte trupe își „pierd” timpul repetând ceva original, pregătind toate piesele lor minuțios pentru live și niște unii vin cu o trupă de coveruri, bagă un „Have You Ever Seen The Rain” ca să umecteze target-ul 30+ și mai iau și un onorariu destul de mare pe treaba asta, e oarecum normal ca ăia care fac ceva original să se deznădăjduiască. Și vina pentru inflația de trupe de coveruri e datorată patronilor de cluburi, care vor să facă cât mai mult profit fără să le pese absolut deloc de chestiile pe care le promovează și a publicului, care e leneș și nu are nici măcar intenția de a fi interesat de altceva.

  6. steli

    Treaba e de fapt asa. Exista o muzica asa zis comerciala, asta doar pentru ca este pompata de cateva trusturi a caror artisti au de obicei contracte exclusive cu artistii lor inventati. Apoi toata lumea ii vrea pe aia ca au rating si te scuipa in gura cand propui artisti si muzica adevarata. Dupa care intervin in mare forta toate cacaturile de primarii si case de cultura, care sub pretinsa si uitata menire de a sustine arta, sustin doar interesele politice locale si imaginea administratiei locale, alergand dupa “vedete”, ca poate mai aduce niste voturi. Asa ca toti banii sunt cheltuiti pe personaje obosite, iar muzicienii sunt ignorati complet. Si desigur ofera totul gratuit, ca sa nu uite la vot betivii si manelistii cine le-a bagat muzica de voie buna pe gat o data cu berea. Dupa care, vezi bine ca nici un artist nu va mai fi cautat, intrucat, oricum, de sapte, zece ori pe an, are moca distractie de betie si futincureala ieftina. Toate asa pompos denumite fastivaluri, ascund mizerii distractive botezate manifestari culturtale si de arta, de multe ori chiar pe bani europeni, care in acte figureaza ca planuri si strategii pentru dezvoltarea culturii. Ca si fondurile alea se dau cu pile. Asa ca se fura arta cum se fura si banii, cum se fura si sanatatea, cum se fura si educatia, care figureaza in diferite proiecte doar ca paravan al perpetuarii hotiei si ignorantei. Nu va cutremura cand vedeti parteneriate ale marilor companii cu centre-case de cultura.? Cat despre coiveruri sunt singura gura de aer si maruntis de tigari in cluburile predispuse sa te acceptre ca trupa ieftina, fiind foarte reticente altfel. Normal, ele iau trupele ca sa aduca clienti si sa faca bani mai multi. Atat. ..Hai ca m-am plictisit sa vorbesc de imbecilii care fac eforturi disperate sa anihileze arta. Inainte o cenzuram, acuma o ignoram…

  7. Iulian

    Salut! Problema e la mine, ca citesc articole prostesti in loc sa citesc un clasic sau altceva bun. Sa stii Andrei, articolul tau e lipsit de originalitate la fel ca celelalte un milion de articole peste care am dat pana acum , bazandu-se pe acelasi subiect. Te-as intreba de Martha Argerich spre exemplu, care-i canta studiile lui Liszt, sau ce au in plus sau ce le lipsesc celor de la Byron, sau ce inseamna muzica actuala pentru tine…. ma rog. Apropo, Joe Cocker canta Cover-uri, SRV, Marcus Miller etc. Bucura-te de muzica Andrei, ia-ti sare cat iti trebuie.

  8. Author
    Andrei Coste

    Salut Iulian! Probabil că tu cânți într-o trupă de coveruri și de-aia te-ai ofticat în halul ăsta. Mă bucur sincer că articolul meu te-a făcut să te enervezi, Te rugăm să ne anunți când trupa Aria Blue se hotărăște să facă ceva original, poate îi găsim un loc la noi pe site. O zi excelentă!

    1. Iulian

      Cu siguranta am sa te anunt. Daca mai ai chef de articole pana atunci, poti incepe cu Joe Cocker spre exemplu…

  9. Iulian

    insa iti dau si tie dreptate in legatura cu originalitatea si cu alte lucruri,

  10. Adrian

    Andrei Coste.
    Părerea mea, dupa ce am citit articolul e ca nu ai nici o baza, nici originalitate, pur si simplu reprezintă mediocritatea din Rom de care încerci disperat sa te dezasociezi. Sper ca l-ai copiat de undeva si nu ești tu de vina pentru ce ai scris!

    1. Cătălin Mesaru

      Vă mulțumim pentru părerea emisă despre părerea colegului. Vă invităm cu dragă inimă să ne spuneți care sunt non-mediocritățile din România și putem continua discuția fără nicio problemă.

  11. Vasile

    Salut,
    Am cateva nelamuriri:
    1. Care este diferenta dintre o trupa de cover si o trupa tribut? (privind strict motivul pentru care o trupa de cover e considerata a fi un lucru mai putin benefic)
    2. Daca o trupa canta melodii ale altor trupe, dar le prelucreaza intr-un stil propriu, original, in ce categorie intra? Covera sau creatie?
    3. Care din urmatoarele trupe ar putea fi considerate “mai buna” (comparandu-le doar intre ele, avand ca punct de referinta doar nivelul artistic :Una care canta corect coveruri gen „Have You Ever Seen The Rain”, sau o trupa de creatie, care canta original …. manele?
    PS: Usoara urma de ironie strecurata in modul in care am pus intrebarile, are ca si scop incercarea de a crea un mediu relaxat de discutie, din care sa invatam cu totii cate ceva, si nu unul indarjit in care cineva trebuie neaparat sa iasa invingator!
    PS la PS: Activez atat in trupa de creatie, cat si intr-una de cover, asa ca pot fi considerat impartial (sper) :)))))

Leave a Comment